همانژیوم کبد یک رشد خوش خیم است که یک رگ عروق است. در بیشتر موارد ، این وضعیت با علائم مشخصی همراه نیست و به طور تصادفی تشخیص داده می شود. حتی وقتی بیشتر همانژیومهای کبدی یافت می شوند ، نیازی به درمان ندارند.

دلایل چیست؟

دلیل تشکیل همانژیوم کبدی مشخص نیست. تصور می شود عوامل ژنتیکی مهم هستند ، به این معنی که در بین اعضای برخی خانواده ها مشترک است.

عوامل خطرساز همانژیوم کبدی عبارتند از: بارداری و هورمون درمانی جایگزین در زنان یائسه (هورمون استروژن رشد همانژیوم را تحریک می کند).

همانژیومای کبدی در هر سنی رخ می دهد ، اما معمولاً در سنین 30 تا 50 سالگی است و زنان را بیشتر درگیر می کند.

همانژیوم کبدی معمولاً منفرد است و اندازه آن کمتر از چهار سانتی متر است. در موارد نادر ، ممکن است بزرگتر باشد.

علائم چیست؟

در بیشتر موارد ، همانژیوم کبدی علائمی ایجاد نمی کند ، اما اگر اندازه آنها افزایش یابد ، ممکن است با برخی از شکایات زیر همراه باشد:

درد در نیمه سمت راست بالای شکم
وزن پس از تغذیه
بی اشتهایی
حالت تهوع و استفراغ
با این حال ، این علائم غیر اختصاصی هستند و می تواند به دلیل تعدادی از شرایط دیگر باشد.

چگونه تشخیص داده می شود؟

در بیشتر موارد ، همانژیوم کبد در معاینه ای به مناسبت دیگر به طور تصادفی پیدا می شود. رایج ترین آزمایش های تشخیصی که برای تشخیص همانژیوم کبدی استفاده می شود:

معاینه سونوگرافی
توموگرافی کامپیوتری (اسکنر)
تشدید مغناطیسی هسته ای.
درمان چیست؟

اگر همانژیوم کبدی کوچک باشد و علائمی ایجاد نکند ، بیمار نیازی به درمان ندارد. نیازی به نگرانی نیست ، زیرا معمولاً همانژیوم کبدی رشد نمی کند و بیماران می توانند با آنها مادام العمر زندگی کنند. فقط نظارت دوره ای توصیه می شود.

اگر همانژیوم کبدی رشد کند و شروع به فشرده سازی ساختارهای اطراف کند ، می تواند منجر به شکایت شود و نیاز به درمان داشته باشد. انتخاب روش درمان بستگی به محل تشکیل تومور و سلامت عمومی بیمار دارد. گزینه های احتمالی عبارتند از:

جراحی برای برداشتن همانژیوم
آمبولیزاسیون - روشی برای جلوگیری از جریان خون به همانژیوم برای جلوگیری از رشد آن
رادیوتراپی ، که در موارد بسیار نادر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

منبع :

https://hamsartime.ir/properties-of-sorrel-for-the-liver/