۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

پمپئو : از کسی اجازه نمی گیریم

بیست و چهار ساعت پس از اعلام آغاز یک دوره 30 روزه (مکانیسم برگشت تحریم ها) برای بازگشت تحریم های بین المللی علیه ایران ، از جمله تحریم های تسلیحاتی توسط وزیر مایک پومپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا ، متحدین دیرینه آن شامل انگلیس ، فرانسه ، آلمان و بلژیک چین ، روسیه ، ویتنام ، نیجر ، سنت وینسنت ، گرنادینها ، آفریقای جنوبی ، اندونزی ، استونی و تونس در نامه ها مخالفت کرده اند.
دیپلمات ها می گویند روسیه ، چین و بسیاری دیگر از کشورها بعید است تحریم هایی را علیه ایران اعمال کنند. پومپئو دوباره به روسیه و چین هشدار داد که در صورت امتناع از اجرای قوانین سازمان ملل علیه ایران با اقدامات آمریکا روبرو خواهند شد. طبق روندی که واشنگتن می گوید آغاز شده است ، به نظر می رسد نیمه شب گرینویچ زمان متوسط ​​است. (ساعت 8 بعد از ظهر به وقت نیویورک) در 19 سپتامبر ، چند روز قبل از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ به مجمع عمومی سازمان ملل ، همه مجازات های سازمان ملل مجدداً اعمال می شود (علیه ایران).
با این حال ، براساس قطعنامه ای که سند حقوقی توافق هسته ای است (قطعنامه 2231) ، شورای امنیت در مواجهه با این مخالفت شدید "نظرات کشورهای عضو را در نظر می گیرد" و برخی دیپلمات ها می گویند روسای جمهور جلسه شورای امنیت در اندونزی برای ماه اوت و نیجر سپتامبر است و آنها مجبور نیستند پیش نویس قطعنامه ارائه دهند.
پومپئو و همچنین برایان هوک فرستاده سابق ایالات متحده در ایران پیشنهاد کردند که واشنگتن از اندونزی و نیجر انتظار دارد که روی پیش نویس قطعنامه رای دهند. گزینه دیگر ایالات متحده ، ارائه پیش نویس خود یا سؤال از جمهوری دومینیکن است. این کار نمی کند.

در همین حال ، دولت دونالد ترامپ با نادیده گرفتن مخالفت با بازگشت همه تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران ، اعلام کرد که شمارش معکوس 30 روزه برای بازگشت تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است. انگلیس و فرانسه ، متحدین ایالات متحده نیز در بیانیه ای به طور رسمی از استفاده از سازوکار ماشه علیه جمهوری اسلامی به دلیل خروج ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل و مخالفت با بازگشت تحریم ها علیه ایران استفاده کردند.
با این حال ، مایک پومپئو ، وزیر امور خارجه و برایان هوک ، رئیس گروه اقدام علیه ایران ، علناً انگیزه مخالفان برای بازگشت تحریم ها علیه ایران را زیر سوال برده اند.
پومپئو و هوک در پاسخ به اظهارات سه کشور اروپایی گفتند که ایالات متحده هنوز حق استفاده از سازوکار ماشه را محفوظ می دارد و برای استفاده از آن نیازی به مجوز دیگران ندارد.
برایان هوک اظهار داشت که ایالات متحده "برای استفاده از مکانیسم ماشه نیازی به مجوز ندارد" و این که ایران داوطلبانه تعهدات هسته ای خود را "نقض" کرده است و ایالات متحده آمریکا بیش از 30 تا 30 واکنش خود را نسبت به اقدامات تهران آغاز کرده است. دوره روز . هوک حمایت یا عدم توجه متحدین آمریکا به تصمیم واشنگتن را بی ربط خواند و گفت جمعه ، 31 آگوست ، اولین روز از دوره 30 روزه است. وزیر امور خارجه آمریکا ، مایک پومپئو نیز حمایت متحدین ایالات متحده از تمدید نامحدود را انکار کرد. وی تحریم تسلیحات آمریکا علیه ایران را "غیرقابل فهم" توصیف کرد. وی شرکای اروپایی آمریکا به همراه روسیه و چین را به عضویت در شورای امنیت متهم کرد و این واقعه را برای جهان "خطرناک" توصیف کرد. قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحات ایران شورای امنیت سازمان ملل متحد نتوانست آرای لازم را در روز جمعه (15 اوت) کسب کند و رد شد. واشنگتن پیش از این تهدید کرده بود که در صورت رد این قطعنامه با استفاده از مکانیسم "ماشه" پیش بینی شده توسط شورای امنیت سازمان ملل ، تحریم های سازمان ملل علیه ایران را لغو خواهد کرد.
در حالی که دیپلمات ها می گویند ، مذاکرات گسترده بین ایالات متحده و سایر اعضای شورای امنیت در مورد تمدید شش ماه یا یک سال تسلیحات ایران یا اضافه شدن بند به آن صورت گرفته است که شورای امنیت موظف است موافقت خود را برای فروش تسلیحات به ایران انجام دهد تحریم ها برداشته می شود براساس این گزارش ، برایان هوک اظهار داشت که واشنگتن هرگز پیشنهادهای "سازش" در این زمینه را برای سایر کشورها ارائه نکرده است.

وزیر امور خارجه گفت: روسیه و چین می توانند ادعا کنند که "خوب بازی می کنند" اما اینکه ایالات متحده اجازه نمی دهد که دو کشور بتوانند اسلحه به ایران بفروشند که این امر تهدیدی برای امنیت آن محسوب می شود. این شورای امنیت است که به طرفین شورای امنیت سازمان ملل اجازه می دهد که بخواهند نقض تعهدات ایران ، بازگشت همه مجازات های بین المللی را که تعلیق موضوع این قطعنامه است ، درخواست کنند. این قطعنامه در سال 2015 در حمایت از توافق هسته‌ای ایران توسط شورای امنیت تصویب شد.
ایالات متحده می گوید هنوز می تواند بخواهد این مکانیسم را فعال کند زیرا این کشور عضو قطعنامه 2231 است.
با این حال ، سایر طرف های توافق هسته ای از جمله چین و روسیه بر این باورند که ایالات متحده به دلیل خروج از شورای امنیت سازمان ملل قادر به استفاده از این مکانیزم نخواهد بود و اتحادیه اروپا با این استدلال موافق است.

۰۱ شهریور ۹۹ ، ۱۸:۱۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اکبر محمدی

بی اطلاعی باقر نوبخت از گرانی ها

رئیس سازمان برنامه و بودجه ، محمد باقر نوبخت در گفتگو با خبر اظهار داشت: "سال گذشته دولت همزمان با اتفاقاتی مانند تحریم بود که بی سابقه و بی نظیر بودند." تفاوت تحریم های قبلی با این یکی مسئله نفت در مقابل مواد غذایی بود. طبق تحریم های جدید ، حتی به ما اجازه فروش روغن برای مواد غذایی نیز داده نشد. اکنون با این فشار ، ما نیز با ویروس تاج مواجه شده ایم. اما با این تفاسیر باید سال آخر نتیجه بگیریم. نوبخت گفت: "منابع دولت کاهش یافته است و ما باید با برنامه ریزی هزینه های خود را مدیریت کنیم." "دولتهای استعماری و سرکوبگر در ایران می خواستند جلوی توسعه و تولید در کشور را بگیرند ، اما خوشبختانه آنها نتوانستند." شما چرخش چرخ توسعه را در استانها دیده اید. 2 میلیون شغل در پروژه های عمرانی وجود دارد و ما دائما در حال افتتاح پروژه هستیم. به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه ، ما برای مدت دو سال 4200 تومان وارد بازار شده ایم و در کنار آن ایستاده ایم ، البته دولت پول ارز دولتی را برای کنترل بازار واگذار کرد. متأسفانه ، ما نمی توانیم مشکلات را به روشنی بیان کنیم ، اما سعی می کنیم مردم را خجالت نکشیم. همکاران دولت دوران سخت و ناآرامی را در کشور تجربه کرده اند. ما از مردم شرمنده هستیم که طبق برنامه عمل نکردیم. اما تجارت ما هنوز نتوانسته است یک متولی خاص پیدا کند. ما تا حدودی با پارلمان قبلی موافقت کردیم ، اما اکنون این مسئله گیر کرده است.

 

نوبخت با اشاره به پیش بینی یک و نیم میلیون بشکه نفت در سال 1999 ، گفت: پیش بینی ها حاکی از این بود که برخی کشورها می توانند از ما نفت بخرند. ما هنوز این طرح را که تحت عنوان برنامه بازشدن اقتصادی نامیده می شود ، در رسانه ها و تفصیل ارائه نکرده ایم و از اعضای مجلس نیز خواسته ایم که درمورد موضوعات مطرح شده در جلسات مصاحبه اظهار نظر نکنند و ذهن مردم را گیج کنند. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: "ما می توانستیم در بحث تجارت و فروش نفت موفق تر عمل کنیم." در جلسه روسای نیروها موضوعاتی مطرح شد و آنها برای تصویب به رهبری ارجاع شدند. رهبری گفتند که اگر سه نیرو توافق کنند ، می توانند آن را عملی کنند. نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا او قیمت برخی کالاهای اساسی را می داند یا خیر ، اظهار داشت: همسرم این کار را انجام می دهد و من در حال حاضر حضور ذهنی در مورد قیمت ها ندارم ، همسرم از قیمت های من شکایت دارد. رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت: در استانها برنامه هایی را تعیین کرده ایم که آنها تا چه اندازه از منابع دولتی استفاده می کنند. ما همچنین تسهیلات بانکی و بخش خصوصی را شناسایی کرده ایم. وی تأکید کرد: در بحث مسکن ساخت مسکن محرومین با مساحت 60 متر در دستور کار قرار گرفت ، تاکنون 20 هزار کلید به محرومین ، بنیاد مسکن ، کمیته امداد امام خمینی (ره) تحویل داده شده است. همچنین سازمان برنامه و بودجه در تلاش هستند تا این مسکن را تأمین کند. مسکن باید محلی برای زندگی باشد نه کالا.

۰۱ شهریور ۹۹ ، ۱۸:۱۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اکبر محمدی

افزایش دوباره قیمت خودروها

خریداران خودرو در هفته های اخیر به امید کاهش بازار ، خرید و فروش خودرو را متوقف کرده اند و به دلیل پایین بودن قدرت خرید خود تصمیم به تعویق خرید خود گرفته اند. به دنبال افزایش قیمت ارز در بازار ، قیمت خودروها نیز در ماه های اخیر رو به افزایش است. روند رو به رشد قیمت خودرو ، همچنین در بازار راکد خودرو ، باعث شده است تا رکود اقتصادی در بازار عمیق تر شود. تا آنجا که فروشندگان خودرو می گویند ، فروش خودرو تقریباً صفر است. از طرف دیگر ، خریداران خودرو به این امید که بازار کاهش یابد ، متوقف شدند و به دلیل پایین بودن قدرت خرید ، آنها ترجیح دادند خرید اتومبیل را به تعویق بیندازند. در این شرایط ، گزارش های میدانی حاکی از آن است که قیمت برخی از خودروها طی روزهای اخیر رو به کاهش بوده است. به طوری که قیمت پژو 206 تیپ 5 حدود 2 میلیون تومان یا کتابچه راهنمای پژو 207 2 میلیون تومان کاهش یافته است. از طرف دیگر قیمت سمند ال جی ایکس 1 میلیون تومان ، پراید 111 ، پراید 131 و پراید 132 حدود 500 هزار تومان و ساینا 2 میلیون تومان بود. یک میلیون تومان ، پژو 206 تیپدو 165 میلیون تومان و پژو 206 تیپ 5 حدود 202 میلیون تومان است. از طرف دیگر قیمت سمند LG X EF 7 بنزین برابر با 175 میلیون تومان و قیمت سمند ال جی ایکس 145 میلیون تومان بود. قیمت هر دستگاه تیبا 97 میلیون تومان و قیمت هر دستگاه تیبا دو و ساینا برابر با 110 میلیون تومان است. قیمت 124 Kuiker و دو رنگ Kuikor با قیمت 127 میلیون تومان در بازار وجود دارد. در همین حال ، خودروی معمولی دنا 220 میلیون تومان در بازار است. و چرخ دنده های دنپلوس توربو 311 میلیون تومان است. همچنین رعنا الیکس در بازار 145 میلیون تومان قیمت دارد. بررسی ها نشان می دهد که پراید 111 حدود 89 میلیون تومان ، پراید 131 حدود 77 میلیون و 500 هزار تومان ، پراید 132 حدود 78 میلیون و 500 هزار تومان و پراید 151 حدود 88 میلیون و 500 هزار تومان است. قیمت وجود دارد

۰۱ شهریور ۹۹ ، ۱۸:۱۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اکبر محمدی